Kriisit ovat kokonaisuuksia ja sen vuoksi niihin kannattaa varautuakin kokonaisuutena. Pelkkä kriisiviestintäsuunnitelma tai riskikartoitus ei riitä kattamaan kriisitilanteen hoitamiseen liittyviä tarpeita.
Kriisisuunnitelma on aina organisaation näköinen eikä ole olemassa oikeaa tai väärää suunnitelmaa. On vain toimivia ja ei-toimivia suunnitelmia. Tärkeintä on, että suunnitelma tehdään ja että se tehdään organisaation omien tarpeiden pohjalta. Suunnittelutyötä kannattaa lähestyä käytännöllisesti. Ensin pitää hahmottaa mikä suunnitelman tavoite on. Jos kriisinaikaisen toiminnan tavoite on estää syntymässä oleva kriisi tai päästä eroon jo eskaloituneesta kriisistä, niin suunnitelman tavoite tulisi olla sama. Johtaminen ja viestintä suunnitelman selkärangaksi Johtaminen ja viestintä ovat vahvasti läsnä jokaisessa kriisissä. Sen vuoksi niihin kannattaa panostaa suunnitelman rakentamisessa. Suunnitelman pitää tukea johtamista, selkeyttää toimintaa ja auttaa viestintää toimimaan mahdollisimman hyvin osana toimintaa. Suunnitelman pitää olla työkalu varautumisessa, tilanteen aikana ja tilanteen jälkeen Kriisisuunnitelman pitäisi olla käyttökelpoinen työkalu helpottamaan organisaation varautumista. Suunnitelman perusteella pitäisi uuden työntekijän päästä nopeasti kartalle siitä, miten organisaatio toimii kriisissä ja mikä on kenenkin rooli. Tilanteen aikana suunnitelman pitäisi tarjota työkalut kriisitoimiin osallistuvalle helpottamaan paineen alla tehtäviä suorituksia. Tilanteen jälkeen suunnitelman pitäisi tarjota yksinkertaisia ohjeita siitä, miten toiminta saadaan palautettua normaaliksi ja mitä asioita pitää vielä huomioida vaikka kriisi onkin jo ohi. Miksi Gestionin kriisisuunnitelma? Olen johtanut poliisin operatiivista toimintaa sekä viestintää. Tilanteet olivat yleensä nopeita ja niissä piti tehdä mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja johtamisen ja viestinnän yhteensovittamiseksi. Vuodet ja lukuisat hankalat operaatiot opettivat hyviä toimintamalleja, joilla toiminta pysyy hyvin hanskassa. Miten Gestionin kriisisuunnitelma tehdään? Jokainen Gestionin laatima suunnitelma on yksilöllinen. Gestionin suunnitelmissa lähdetään organisaation tarpeista ja kriisitoiminnan tavoitteista. Jokaisessa suunnitelmassa keskitytään kriisin tärkeimpiin elementteihin eli johtamiseen ja viestintään. Kumpikaan näistä ei yksinään auta organisaatiota ulos kriisistä vaan ne täytyy hioa yhteen suunnittelulla ja harjoittelulla. Gestion tutustuu organisaation olemassa oleviin suunnitelmiin, ehdottaa asiakkaalle tarvittavia muutoksia ja laatii uudet suunnitelmat yhdessä sovittujen periaatteiden pohjalta. Organisaatio saa vähällä vaivalla ja muutamalla tapaamisella kattavat suunnitelmat, jotka mahdollistavat menestyksekkään toiminnan kriisissä kuin kriisissä. Suunnitelman testaaminen Kriisisuunnitelma on vain paperia niin kauan kuin se testataan käytännössä. Suunnitelma kannattaa testata harjoituksessa. Vasta sitten tietää onko se toimiva vai pitääkö sitä tai toimintaa säätää. Suunnitelma ei ole varsinaisesti koskaan täysin valmis vaan se elää organisaation toiminnan mukana.
0 Comments
Leave a Reply. |
Gestionin blogit
Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta. Arkisto
April 2023
kategoriat
|