• Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
GESTION COMMUNICATIONS OY
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä

Gestionin blogi

Miten organisaatio saa luottamuksen takaisin kriisin jälkeen? It's not about You! It's all about the victims!

26/10/2020

0 Comments

 
Organisaatiota kohtaan tunnettu luottamus saa kriisissä kolauksen. Kolauksen vakavuus riippuu pitkälti siitä, mikä organisaation oma syyllisyys on kriisin aiheuttajana tai miten organisaatio on kriisin aikana hoitanut tilannetta. Mitä enemmän syyttävä sormi osoittaa organisaatiota tai mitä huonommin kriisitilanne on hoidettu, sitä hankalampi on luottamusta saada takaisin.

Ehkä tärkein ohje kriisin keskellä painiskelevalle organisaatiolle on muistaa, kuka kriisin uhri oikeasti onkaan. It's not about You! It's all about the victims! Näin sanoi kriisiviestinnän pitkän linjan ammattilainen Donald Steel 
@LondonDonald eräässä seminaarissa viime vuonna. Organisaation täytyy pitää kirkkaana mielessä, että sen omat vahingot eivät kiinnosta organisaation ulkopuolisia lainkaan, jos esimerkiksi asiakkaat ovat joutuneet kärsimään tilanteen vuoksi.

Samalla johdon pitää tietysti kantaa vastuunsa organisaation toiminnan ylläpitämisestä ja varsinkin oman  henkilöstönsä hyvinvoinnista.

Luottamuksen voi saada takaisin konkreettisilla teoilla. Tekojen tulee olla oikeassa suhteessa organisaation syyllisyyteen kriisin aiheuttajana. Jos on kyse vakavasta kriisistä ja monet ovat joutuneet kärsimään, pitää organisaation tehdä riittävän isoja tekoja saadakseen luottamuksen takaisin.

Konkreettisten tekojen pitää osua oikeaan hetkeen ja oikeaan kohderyhmään. Liian myöhään tehty teko ei enää lämmitä kärsineitä eikä väärän kohderyhmän huomioiminen lämmitä enemmän kärsinyttä kohderyhmää.

Konkreettinen teko voi olla rahallinen korvaus, muu fyysinen teko tai se voi olla myös suoraan sydämestä tulevia sanoja. Joskus sanat ja empatia ovat arvokkaampia kuin fyysiset teot.

Usein luottamuksen takaisin saaminen edellyttää molempia, fyysisiä tekoja ja sanoja. Joskus taas mikään ei riitä. Mutta aina kannattaa yrittää. Jos luottamus menetetään täydellisesti kriisin alkuvaiheessa, voi siitä saada ison osan takaisin oikeilla teoilla ja ajan kanssa jopa kokonaan.
0 Comments



Leave a Reply.

    Gestionin blogit

    Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta.
    Osa blogeista on kuunneltavissa myös Podcastit -sivulla.

    Gestionin podcastit
    Picture

    Arkisto

    April 2022
    March 2022
    February 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020

    kategoriat

    All

    RSS Feed

Site powered by Weebly. Managed by Nettitakomo
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä