• Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
GESTION COMMUNICATIONS OY
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä

Gestionin blogi

Mikä on riittävä määrä varautumista?

16/11/2021

0 Comments

 
​Kävin Helsingin Nuorkauppakamarin Johtajuusakatemiassa puhumassa kriisitilanteiden johtamisesta. Minulta kysyttiin erittäin hyvä kysymys:
 
Mikä on riittävä määrä varautumista, kun muutenkin on niin paljon tehtävää ja resurssit ovat rajalliset?

Varautumisen tarve vaihtelee toimialoittain, mutta jokaisen organisaation kannattaa varautua ainakin kriisijohtamisen, kriisiviestinnän ja tilannekuvan osalta. Kriisijohtaminen on tärkein elementti ja viestintä on näkyvin. Kriisitoimia johtavan henkilön tulee tietää mitä tekee ja ketkä toimintaan osallistuvat, kun kriisitilanne alkaa. Kriisiryhmän kokoonpano kannattaa miettiä etukäteen, vaikka harjoittelua ei voisikaan heille järjestää.

Vähimmillään kriisitilanteen hoitamisessa pitää olla mukana johto, viestintä ja tilannekuvatoiminnot. Asiaan perehtynyt johtaja kykenee antamaan tarvittavat tehtävät kriisiryhmän jäsenille, vaikka he eivät olisikaan harjoitelleet kriisitilanteen hoitamista. Tehtävät kannattaa jakaa normaalien vastuualueiden mukaisesti ja sopivasti soveltaen. Pitää muistaa, että jokainen kriisitilanne edellyttää tietyin määrän improvisointia.
 
Kriisitoimia johtavan ja toimintaan osallistuvien henkilöiden henkilökohtainen kriisiosaaminen ja oikea asenne ovat tärkeimmät ominaisuudet, joiden avulla kriisistä selvitään mahdollisimman vähin vaurioin. Henkilökohtaista kriisiosaamista kannattaa lisätä omatoimisesti. Kriisiosaaminen on arvostettua eikä osaamisen tarvitse olla organisaatiosidonnaista. Samat lainalaisuudet pätevät kriisissä kuin kriisissä. Jos osaa johtaa kriisitoimia tai toimia kriisiryhmässä yhdessä organisaatiossa, osaa sitä tehdä toisessakin organisaatiossa.

Kriisitilanteita varten kannattaa harjoitella ja omaa osaamista kannattaa parantaa. Harjoittelun ei tarvitse olla massiivista ja pienilläkin harjoituksilla saa paljon hyvää aikaan. Jostain syystä monet ajattelevat, että kriisejä varten tarvitsee harjoitella vain parin vuoden välein. Kuitenkin henkilöstö vaihtuu jatkuvasti ja ajat muuttuvat.  Ei urheilussakaan kehity, jos käy treenaamassa vain kerran vuodessa.

Gestion tarjoaa organisaatioille mm. kriisiharjoituksia ja henkilökohtaisten taitojen kasvattamiseen verkkokursseja. Jos et ole varma miten organisaatiosi kannattaa aloittaa varautumistyö tai kriisiharjoittelu, ole yhteydessä petri.launiainen@gestion.fi tai puh. 0415331371. 
0 Comments



Leave a Reply.

    Gestionin blogit

    Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta.
    Osa blogeista on kuunneltavissa myös Podcastit -sivulla.

    Gestionin podcastit
    Picture

    Arkisto

    April 2022
    March 2022
    February 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020

    kategoriat

    All

    RSS Feed

Site powered by Weebly. Managed by Nettitakomo
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä