• Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • Crisis Mgmt
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
GESTION COMMUNICATIONS OY
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • Crisis Mgmt
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä

Gestionin blogi

Mikä on riittävä määrä varautumista?

16/11/2021

0 Kommentit

 
​Kävin Helsingin Nuorkauppakamarin Johtajuusakatemiassa puhumassa kriisitilanteiden johtamisesta. Minulta kysyttiin erittäin hyvä kysymys:
 
Mikä on riittävä määrä varautumista, kun muutenkin on niin paljon tehtävää ja resurssit ovat rajalliset?

Varautumisen tarve vaihtelee toimialoittain, mutta jokaisen organisaation kannattaa varautua ainakin kriisijohtamisen, kriisiviestinnän ja tilannekuvan osalta. Kriisijohtaminen on tärkein elementti ja viestintä on näkyvin. Kriisitoimia johtavan henkilön tulee tietää mitä tekee ja ketkä toimintaan osallistuvat, kun kriisitilanne alkaa. Kriisiryhmän kokoonpano kannattaa miettiä etukäteen, vaikka harjoittelua ei voisikaan heille järjestää.

Vähimmillään kriisitilanteen hoitamisessa pitää olla mukana johto, viestintä ja tilannekuvatoiminnot. Asiaan perehtynyt johtaja kykenee antamaan tarvittavat tehtävät kriisiryhmän jäsenille, vaikka he eivät olisikaan harjoitelleet kriisitilanteen hoitamista. Tehtävät kannattaa jakaa normaalien vastuualueiden mukaisesti ja sopivasti soveltaen. Pitää muistaa, että jokainen kriisitilanne edellyttää tietyin määrän improvisointia.
 
Kriisitoimia johtavan ja toimintaan osallistuvien henkilöiden henkilökohtainen kriisiosaaminen ja oikea asenne ovat tärkeimmät ominaisuudet, joiden avulla kriisistä selvitään mahdollisimman vähin vaurioin. Henkilökohtaista kriisiosaamista kannattaa lisätä omatoimisesti. Kriisiosaaminen on arvostettua eikä osaamisen tarvitse olla organisaatiosidonnaista. Samat lainalaisuudet pätevät kriisissä kuin kriisissä. Jos osaa johtaa kriisitoimia tai toimia kriisiryhmässä yhdessä organisaatiossa, osaa sitä tehdä toisessakin organisaatiossa.

Kriisitilanteita varten kannattaa harjoitella ja omaa osaamista kannattaa parantaa. Harjoittelun ei tarvitse olla massiivista ja pienilläkin harjoituksilla saa paljon hyvää aikaan. Jostain syystä monet ajattelevat, että kriisejä varten tarvitsee harjoitella vain parin vuoden välein. Kuitenkin henkilöstö vaihtuu jatkuvasti ja ajat muuttuvat.  Ei urheilussakaan kehity, jos käy treenaamassa vain kerran vuodessa.

Gestion tarjoaa organisaatioille mm. kriisiharjoituksia ja henkilökohtaisten taitojen kasvattamiseen verkkokursseja. Jos et ole varma miten organisaatiosi kannattaa aloittaa varautumistyö tai kriisiharjoittelu, ole yhteydessä petri.launiainen@gestion.fi tai puh. 0415331371. 
0 Kommentit



Jätä vastaus.

    Gestionin blogit

    Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta.
    Osa blogeista on kuunneltavissa myös Podcastit -sivulla.

    Gestionin podcastit
    Picture

    Arkisto

    huhtikuu 2022
    maaliskuu 2022
    helmikuu 2022
    joulukuu 2021
    marraskuu 2021
    lokakuu 2021
    syyskuu 2021
    elokuu 2021
    heinäkuu 2021
    kesäkuu 2021
    saattaa 2021
    huhtikuu 2021
    maaliskuu 2021
    helmikuu 2021
    tammikuu 2021
    joulukuu 2020
    marraskuu 2020
    lokakuu 2020

    kategoriat

    Kaikki

    RSS-syöte

Site powered by Weebly. Managed by Nettitakomo
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • Crisis Mgmt
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä