Kun kriisi iskee organisaatioon, johtoryhmä tai kriisiryhmä on vaikeassa paikassa. Vaikein asia ei kuitenkaan yleensä ole se mitä asiasta pitäisi viestiä vaan se, miten kriisin aiheuttanut asia korjataan, kuka tekee päätökset mistäkin asiasta, miten toimintaa jatketaan kriisin jälkeen, miten valitaan viestinnällinen linja kaikista eri vaihtoehdoista ja kenestä tehdään organisaation puhuva pää.
Kriisiviestintä on yksi osa kriisinhallintaa, mutta ei suinkaan ainoa eikä usein edes se vaikein juttu. Johtaminen puolestaan on vaikeaa. Johtajan tukeminen tiukassa paikassa on myös vaikeaa. Johtoryhmän tai kriisiryhmän yhteistyöskentely kriisin keskellä on vaikeaa. Tavoitteen määrittely ja olennaisen erottaminen epäoleellisesta on vaikeaa. Siksi kriisiä varten kannattaa harjoitella. Ja harjoittelussa kannattaa kriisiviestinnän lisäksi aina harjoitella johtamista. Kriisijohtaminen ei ole ylätason maalailua ja resilienssistä puhumista vaan kriisijohtaminen on käytännön asioiden määrittelyä, organisointia, delegoimista, tilannekuvan hahmottamista ja oleellisen löytämistä. Tehokas kriisijohtaminen perustuu yksinkertaisiin perusperiaatteisiin, joiden harjoittelu on helppoa. Johtaja ei kuitenkaan yksin saa organisaatiota ulos kriisistä vaan hän tarvitsee tehokkaan ryhmän ympärilleen. Johtajan pitää tietää miten hänen tulee ryhmäänsä johtaa. Ryhmän pitää puolestaan tietää miten he voivat omalla toiminnallaan auttaa johtajaa ja siten suoriutua kriisistä mahdollisimman vähin vaurioin.
0 Comments
Leave a Reply. |
Gestionin blogit
Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta. Arkisto
April 2023
kategoriat
|