Vuoden lopussa tapahtuva Whistleblower-direktiivin implementointi organisaatioissa tulee aiheuttamaan kaiken muun uuden tekemisen lisäksi myös paljon viestintää, erityisesti sisäistä viestintää käyttöönoton yhteydessä. Mutta vaikeita viestinnällisiä tilanteita tullee vastaan myös silloin, kun työntekijöiden ilmoituksia erilaisista väärinkäytöksistä ilmestyy ilmoituskanavaan.
Ilmoituskanavan myötä organisaation pimeä puoli tulee aiempaa herkemmin esille. Kanavan kautta ilmoitetut väärinkäytökset voivat aiheuttaa potentiaalisia kriisejä, koska ilmoitukset sisältävät organisaation kannalta kiusallisia tietoja tai jopa tietoa rikollisesta toiminnasta. Jokainen ilmoitus pitää käsitellä, niihin pitää vastata ja toteuttaa jatkotoimia. Organisaatioissa on aiemmin voitu luottaa siihen, että hyvä yhteishenki ja muutenkin hyvä meininki suojaa kohuilta. Ilmoituskanavan myötä organisaation pimeä puoli tulee aiempaa herkemmin esille. Ilmoitukset aiheuttanevat erilaisten kuumien kysymysten esille nostamista. Miksi tätä väärinkäytöstä ei ole huomattu organisaation omassa valvonnassa? Miksi ilmoittajat eivät ole aiemmin uskaltaneet kertoa havaitsemistaan väärinkäytöksistä? Miten organisaation vastaanottamien ilmoitusten määrä vertautuu muihin saman kokoisiin organisaatioihin? Miksi organisaatiolla ei ole aiemmin ollut omaa ilmoituskanavaa väärinkäytöksistä ilmoittamista varten? Jokainen ikävä ilmoitus on mahdollisuus tehdä jotain oikein, jotain hyvää. Toisaalta ilmoituskanavan käyttö mahdollistaa myös, väärinkäytösten paljastamisen lisäksi, organisaatiokulttuurin tuuletuksen. Väärinkäytösten esille nostaminen tervehdyttää toimintaa ja antaa mahdollisuuden vahvistaa organisaation mainetta vastuullisena toimijana. Jokainen ikävä ilmoitus on mahdollisuus tehdä jotain oikein, jotain hyvää. Ilman kanavaa ei näitä mahdollisuuksia olisi saatu vaan ongelmat olisivat jatkaneet keittymistään katseilta piilossa. Kriisiskenaarioita miettiessä kannattaa ilmoituskanavan kautta tulevat ilmoitukset laittaa todennäköisten skenaarioiden kärkikolmikkoon. Kriisiskenaarioita miettiessä kannattaa ilmoituskanavan kautta tulevat ilmoitukset kuitenkin laittaa todennäköisten skenaarioiden kärkikolmikkoon. Ilmoituskanavan kautta tulevien ilmoitusten viestinnällinen ominaispiirre on se, että ilmoituksissa syyttävä sormi osoittaa joko organisaatiota tai sen työntekijää. Nämä ovat usein viestinnällisesti niitä hankalampia kriisejä.
0 Comments
Leave a Reply. |
Gestionin blogit
Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta. Arkisto
April 2023
kategoriat
|