• Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
GESTION COMMUNICATIONS OY
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä

Gestionin blogi

​Ilmoituskanavan käyttöönotto tuo mukanaan myös viestinnällisiä haasteita

16/9/2021

0 Comments

 
Vuoden lopussa tapahtuva Whistleblower-direktiivin implementointi organisaatioissa tulee aiheuttamaan kaiken muun uuden tekemisen lisäksi myös paljon viestintää, erityisesti sisäistä viestintää käyttöönoton yhteydessä. Mutta vaikeita viestinnällisiä tilanteita tullee vastaan myös silloin, kun työntekijöiden ilmoituksia erilaisista väärinkäytöksistä ilmestyy ilmoituskanavaan.

Ilmoituskanavan myötä organisaation pimeä puoli tulee aiempaa herkemmin esille.
 
Kanavan kautta ilmoitetut väärinkäytökset voivat aiheuttaa potentiaalisia kriisejä, koska ilmoitukset sisältävät organisaation kannalta kiusallisia tietoja tai jopa tietoa rikollisesta toiminnasta. Jokainen ilmoitus pitää käsitellä, niihin pitää vastata ja toteuttaa jatkotoimia. Organisaatioissa on aiemmin voitu luottaa siihen, että hyvä yhteishenki ja muutenkin hyvä meininki suojaa kohuilta. Ilmoituskanavan myötä organisaation pimeä puoli tulee aiempaa herkemmin esille.
 
Ilmoitukset aiheuttanevat erilaisten kuumien kysymysten esille nostamista. Miksi tätä väärinkäytöstä ei ole huomattu organisaation omassa valvonnassa? Miksi ilmoittajat eivät ole aiemmin uskaltaneet kertoa havaitsemistaan väärinkäytöksistä? Miten organisaation vastaanottamien ilmoitusten määrä vertautuu muihin saman kokoisiin organisaatioihin? Miksi organisaatiolla ei ole aiemmin ollut omaa ilmoituskanavaa väärinkäytöksistä ilmoittamista varten?

Jokainen ikävä ilmoitus on mahdollisuus tehdä jotain oikein, jotain hyvää.
 
Toisaalta ilmoituskanavan käyttö mahdollistaa myös, väärinkäytösten paljastamisen lisäksi, organisaatiokulttuurin tuuletuksen. Väärinkäytösten esille nostaminen tervehdyttää toimintaa ja antaa mahdollisuuden vahvistaa organisaation mainetta vastuullisena toimijana. Jokainen ikävä ilmoitus on mahdollisuus tehdä jotain oikein, jotain hyvää. Ilman kanavaa ei näitä mahdollisuuksia olisi saatu vaan ongelmat olisivat jatkaneet keittymistään katseilta piilossa.

Kriisiskenaarioita miettiessä kannattaa ilmoituskanavan kautta tulevat ilmoitukset laittaa todennäköisten skenaarioiden kärkikolmikkoon.
 
Kriisiskenaarioita miettiessä kannattaa ilmoituskanavan kautta tulevat ilmoitukset kuitenkin laittaa todennäköisten skenaarioiden kärkikolmikkoon. Ilmoituskanavan kautta tulevien ilmoitusten viestinnällinen ominaispiirre on se, että ilmoituksissa syyttävä sormi osoittaa joko organisaatiota tai sen työntekijää. Nämä ovat usein viestinnällisesti niitä hankalampia kriisejä. 
0 Comments



Leave a Reply.

    Gestionin blogit

    Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta.
    Osa blogeista on kuunneltavissa myös Podcastit -sivulla.

    Gestionin podcastit
    Picture

    Arkisto

    April 2022
    March 2022
    February 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020

    kategoriat

    All

    RSS Feed

Site powered by Weebly. Managed by Nettitakomo
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • In English
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä