• Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • Crisis Mgmt
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
GESTION COMMUNICATIONS OY
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • Crisis Mgmt
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä

Gestionin blogi

​Ilmoituskanavan käyttöönotto tuo mukanaan myös viestinnällisiä haasteita

16/9/2021

0 Kommentit

 
Vuoden lopussa tapahtuva Whistleblower-direktiivin implementointi organisaatioissa tulee aiheuttamaan kaiken muun uuden tekemisen lisäksi myös paljon viestintää, erityisesti sisäistä viestintää käyttöönoton yhteydessä. Mutta vaikeita viestinnällisiä tilanteita tullee vastaan myös silloin, kun työntekijöiden ilmoituksia erilaisista väärinkäytöksistä ilmestyy ilmoituskanavaan.

Ilmoituskanavan myötä organisaation pimeä puoli tulee aiempaa herkemmin esille.
 
Kanavan kautta ilmoitetut väärinkäytökset voivat aiheuttaa potentiaalisia kriisejä, koska ilmoitukset sisältävät organisaation kannalta kiusallisia tietoja tai jopa tietoa rikollisesta toiminnasta. Jokainen ilmoitus pitää käsitellä, niihin pitää vastata ja toteuttaa jatkotoimia. Organisaatioissa on aiemmin voitu luottaa siihen, että hyvä yhteishenki ja muutenkin hyvä meininki suojaa kohuilta. Ilmoituskanavan myötä organisaation pimeä puoli tulee aiempaa herkemmin esille.
 
Ilmoitukset aiheuttanevat erilaisten kuumien kysymysten esille nostamista. Miksi tätä väärinkäytöstä ei ole huomattu organisaation omassa valvonnassa? Miksi ilmoittajat eivät ole aiemmin uskaltaneet kertoa havaitsemistaan väärinkäytöksistä? Miten organisaation vastaanottamien ilmoitusten määrä vertautuu muihin saman kokoisiin organisaatioihin? Miksi organisaatiolla ei ole aiemmin ollut omaa ilmoituskanavaa väärinkäytöksistä ilmoittamista varten?

Jokainen ikävä ilmoitus on mahdollisuus tehdä jotain oikein, jotain hyvää.
 
Toisaalta ilmoituskanavan käyttö mahdollistaa myös, väärinkäytösten paljastamisen lisäksi, organisaatiokulttuurin tuuletuksen. Väärinkäytösten esille nostaminen tervehdyttää toimintaa ja antaa mahdollisuuden vahvistaa organisaation mainetta vastuullisena toimijana. Jokainen ikävä ilmoitus on mahdollisuus tehdä jotain oikein, jotain hyvää. Ilman kanavaa ei näitä mahdollisuuksia olisi saatu vaan ongelmat olisivat jatkaneet keittymistään katseilta piilossa.

Kriisiskenaarioita miettiessä kannattaa ilmoituskanavan kautta tulevat ilmoitukset laittaa todennäköisten skenaarioiden kärkikolmikkoon.
 
Kriisiskenaarioita miettiessä kannattaa ilmoituskanavan kautta tulevat ilmoitukset kuitenkin laittaa todennäköisten skenaarioiden kärkikolmikkoon. Ilmoituskanavan kautta tulevien ilmoitusten viestinnällinen ominaispiirre on se, että ilmoituksissa syyttävä sormi osoittaa joko organisaatiota tai sen työntekijää. Nämä ovat usein viestinnällisesti niitä hankalampia kriisejä. 
0 Kommentit

    Gestionin blogit

    Gestionin blogeissa käsitellään ajankohtaisia asioita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta.
    Osa blogeista on kuunneltavissa myös Podcastit -sivulla.

    Gestionin podcastit
    Picture

    Arkisto

    huhtikuu 2022
    maaliskuu 2022
    helmikuu 2022
    joulukuu 2021
    marraskuu 2021
    lokakuu 2021
    syyskuu 2021
    elokuu 2021
    heinäkuu 2021
    kesäkuu 2021
    saattaa 2021
    huhtikuu 2021
    maaliskuu 2021
    helmikuu 2021
    tammikuu 2021
    joulukuu 2020
    marraskuu 2020
    lokakuu 2020

    kategoriat

    Kaikki

    RSS-syöte

Site powered by Weebly. Managed by Nettitakomo
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Verkkokurssit
    • Kriisinhallinta
  • Gestion
  • Referenssit
  • Blogi
    • Podcastit
  • Crisis Mgmt
  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä